Integrace pro dopravce
Kontext
Pro část podniků je klíčové doručovat zboží zákazníkům pomocí různých přepravních/kurýrních služeb. Cílem mnohých systémů je proces komunikace s dopravci co nejvíce zjednodušit, jelikož komunikace může být složitá a stát drahocenný čas. Odoo již v základu podporuje komunikaci (integraci) s částí světových dopravců. Jelikož se ale nacházíme v České republice považujeme za důležité propojit systém i s českými dopravci. V tomto dokumentu si představíme jak náš modul Dopravců umožňuje napojení na jedny z hlavních českých dopravců - PPL a České pošty.
CZ Dopravci
Čeští dopravci mají v některých směrech jiné standardy, co se týče informací potřebných k přepravě, než ti zahraniční. Proto vznikl tento "základní" modul, který přidává potřebná pole, bez kterých by datová komunikace v některých případech nefungovala.
Informace o dopravě
V Odoo se můžeme setkat s Dodacím příkazem/Výdejkou/atd. kde v dodatečných informacích najdeme "Informace o dopravě". Tato pole slouží k doplnění nutných náležitostí potřebných k vytvoření poptávky u dopravce k doručení.
Shipment Currency - Měna zásilky - Je děděna z měny vytvořené prodejní objednávky
Value of shipment - Hodnota zásilky - Hodnota zásilky se považuje i za částku, která se má vybrat, v případě dobírky.
Insured value - Pojišťovací hodnota - Hodnota zásilky pro účely jejího pojištění.
Payment reference for shipment - Variabilní symbol pro dobírku
Pickup Ordered - Svoz objednán - Jedná se o needitovatelné pole určené k detekci, zda byl systémově zaslán požadavek na svoz zásilky dopravcem
Vytvoření přepravní metody
V této sekci si představíme jak konkrétně nastavit metody dodání a jak celý proces funguje.
Přepravní metody
V Odoo Přepravní metody fungují jakožto jednotlivé varianty dodání. Pro každý druh přepravy (služby od přepravce), který používáme v podniku je potřeba vytvořit samostatnou Přepravní metodu. Nyní si ukážeme jak si ji nastavit. Bez správného nastavení dojde k chybě a doprava neproběhne. Tedy je klíčové tomuto nastavení rozumět.
Nastavení přepravní metody
Sklady -> Konfigurace –> Přepravní metody –> Nové
Hlavní tělo je potřeba nastavit samostatně na základě Odoo (Odoo dokumentace). Toto nastavení se naším modulem nemění. Klíčové je pouze nastavit Poskytovatele
Tím se nám zpřístupní záložka konfigurace specificky pro konkrétního poskytovatele.
Přístupové údaje pro integraci s PPL
V první sekci záložky jsou pole pro Client ID a Client Secret. Do těchto polí patří vaše soukromé kódy od dopravce v závislosti na vaší dohodě s ním.
Musíme brát v potaz, že všechno nastavení je potřeba volit specificky pro daný druh přepravy a proto nelze určit vše obecně. Proto v následujícím odstavci pouze uvádíme k čemu jaká pole slouží. Jejich přesné nastavení je nutno konzultovat s dopravcem v závislosti na vaší dohodě.
Label type - Typ štítku - formát štítku. Toto pole nám umožní nastavit si požadovaný formát štítku na zásilku, který nám následně dopravce vygeneruje a najdeme jej v chatteru na výdejce.
Package type - Typ zásilky - Druh přepravy/balíčku/služby. Menu obsahuje všechny možnosti nabízené přepravcem. Jejich konkrétní parametry najdete na stránkách přepravce. Cílem je pro každou službu (kterou využíváme) vytvořit samostatnou přepravní metodu.
Bank Account for COD - Bankovní účet pro dobírku - Číslo bankovního účtu. Toto pole je povinné vzhledem k možnosti balíku na dobírku.
PPL Sender Address - PPL adresa odesílatele - Adresa místa odeslání (nejčastěji - sklad, prodejna, sídlo atd...)
Additional services - Doplňkové služby - Toto menu nám umožňuje přidávat k Přepravní metodě dodatečné služby:
Order pick-up after package creation - Objednávat svoz po založení zásilky - Při zaškrtnutí pole se tato možnost zapne. Když bude použita tato přepravní metoda na výdejce, po objednání zboží dojde automaticky k vyžádání vyzvednutí zboží přepravcem. Konkrétní pravidla typu vyzvednutí zboží je potřeba konzultovat s přepravcem. Typicky do kolikáté hodiny dne se objednávka přepravy započítá a podobně.
Pick-up contact person - Kontaktní osoba pro svoz - Toto pole se zobrazí po zvolení, že si přejete, aby byly vaše zásilky vyzvednuty přepravcem. Zde zvolíte osobu odpovědnou za vydání zásilek přepravci. Je nezbytné aby tato osoba měla na svém kontaktu vyplněné kontaktní informace jako je email a telefonní číslo.
Přístupové údaje pro integraci s Českou poštou
V první sekci záložky jsou přístupové údaje pro vaše soukromé kódy od dopravce v závislosti na vaší dohodě s ním. Obdobně jako v případě PPL je i možnost testovacích přístupových údajů, které si můžete od poskytovatele vyžádat a testovat dle potřeby.
Do přístupových údajů patří Česká pošta API token, Česká pošta privátní klíč, Technologické číslo, Číslo smlouvy a PSČ dodací pošty.
Dále následují další podrobnosti specifické pro daný typ odesílaných zásilek. V případě, že máte více různých kombinací je potřeba pro každou založit separátní přepravní metodu.
Picking Location Number - Číslo podacího místa - číslo podacího místa. Opětovně by mělo být specifikováno dopravcem, není-li jinak využíváme jako defaultní hodnotu číslo 1.
Label Type - Typ štítku - formát štítku. Toto pole nám umožní nastavit si požadovaný formát štítku na zásilku, který nám následně dopravce vygeneruje a najdeme jej v chatteru na výdejce.
Package Type - Typ zásilky - Druh přepravy/balíčku/služby. Menu obsahuje všechny možnosti nabízené přepravcem. Jejich konkrétní parametry najdete na stránkách přepravce. Cílem je pro každou službu (kterou využíváme) vytvořit samostatnou přepravní metodu.
Additional Services - Doplňkové služby - Zde je možné zvolit zaráz více než jednu z možností. Je třeba se však vždy držet instrukcí dopravce, co se do kombinací doplňkových služeb týče.
Celý proces odeslání zásilky
V následující sekci si představíme jak funguje celý proces napojení dopravce při prodeji zboží. Proces funguje obdobně pro výše zmíněné dopravce. Pro demonstraci je v tomto případě zvoleno PPL.
Prvním krokem bude vytvořit nabídku v modulu Prodej.
Následně přidáme dopravu:
Následně zvolíme již dopředu vytvořenou přepravní metodu, kterou budeme chtít využít:
Po následném potvrzení nabídky můžeme spravovat dodání (dopravu). K tomu nám bude sloužit "smart button" v horní části obrazovky: Následně potvrdíme:
Všechny potřebné informace se nám uloží do "chatteru" :
Je důležité zmínit, že v momentě kdy se doprava potvrdí, vše přechází již na dopravce. Tedy veškerá následná manipulace (např. sledování zásilky pomocí "tracking reference") probíhá na straně přepravce a již ne v Odoo. Sledovací číslo však od dopravce obdržíme a na výdejku se nám uloží. Díky smart buttonu jsme pak přesměrování na stránku dopravce, kde můžeme zásilku sledovat.
Hromadné potvrzování zásilek - PPL
Výdejky lze samozřejmě vystavovat i přímo ve skladové aplikaci. Pokud se nastřádá více výdejek, které potřebujeme potvrdit, pak je stačí v list view výdejek zvolit a přes akce zvolit možnost Generovat PPL štítky.
PPL nám následně vrátí jeden dokument s více štítky. Tento dokument je k nalezení v chatteru všech zásilek pro které byly takto potvrzeny.
Dodatečná generace přepravních štítků - Česká pošta
Česká pošta má možnost dodatečného tisku přepravních štítků, kdy se jedná o samostatný API request.
Podstatné zde je, že tento request funguje pouze pro generaci štítků již založených zásilek. V případě, že zásilka není založena, nám při požadavku na tisk štítků vyskočí chyba.
V moment, kdy jsou všechny výdejky pro které chceme tisknout štítky potvrzeny se nám otevře pop-up okno, kde si vybereme jaký typ štítku, respektive formát, požadujeme.
Soubor s požadovanými štítky, pak najdeme v chatteru všech objednávek, pro které byly štítky takto dodatečně generovány. Soubor obsahuje všechny požadované štítky.
Chybové hlášky
Každý dopravce je velmi specifický v informacích potřebných k vytvoření dodacího příkazu (tvorby štítku atd...). Obecně ale platí, že v moment, kdy dopravci chybí nějaké informace objeví se, při potvrzení dopravy, chybová hláška upozorňující na tuto nesrovnalost. Na druhou stranu se také může stát, že dopravce nekontroluje jisté informace (např. PPL nutně nepotřebuje aby kontakt měl nastavenu adresu, telefonní číslo nebo jméno). Proto vřele doporučujeme, informace si kontrolovat, jelikož kontrola těchto údajů probíhá na straně přepravců a ne na straně Odoo.
Příklady chybových hlášek
V případě, že zvolíme klienta se špatným směrovacím číslem (chybně nastavené PSČ na kontaktu). Odoo nám v momentě, kdy se pokusíme dopravu potvrdit (při užití PPL jako přepravce) nahlásí následující chybovou hlášku:
V případě, že je chybně vyplněný adresní řádek nebo chybí informace v adrese, můžeme se setkat například s následující chybovou hláškou, která nás upozorňuje na nevyplněnou zemi, kam má být zásilka odeslána:
V případě České pošty se můžeme setkat i s komplexnějšími chybovými hláškami, kdy můžeme být upozorněni na vícero nesrovnalostí naráz. Pokud byste si nevěděli rady, pak v dokumentaci České pošty je i seznam všech chybových hlášek s podrobnějším vysvětlením.